ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ МЕНЕДЖМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.31319/2709-2879.2025iss1(10).332506pp127-134Ключові слова:
менеджмент, здобувачі вищої освіти, науково-дослідницька компетентність, дослідницька діяльність, формування, фахова підготовка бакалаврів менеджментуАнотація
У статті проаналізовано сутність процесу формування дослідницьких умінь здобувачів вищої освіти як системи фахової підготовки бакалаврів менеджменту. Показано особливості впровадження в навчальний процес та позанавчальну діяльність науково-дослідницької компоненти. Розглянуто проблему формування дослідницьких умінь майбутнього бакалавра менеджменту в аспекті різних напрямів дослідної роботи. Вивчено та узагальнено результати опитування здобувачів, викладачів та роботодавців щодо науково-дослідницької діяльності здобувачів вищої освіти. Обґрунтовано, що здатність фахівця-менеджера вирішувати практичні проблеми та складні спеціалізовані задачі, мати здатність абстрактного мислення, прагнення до аналізування та проведення досліджень – це не просто шлях до здобуття конкурентної переваги, але фахова необхідність.
Посилання
Стандарт вищої освіти. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Ступінь «бакалавр». Галузь знань: 07 «Управління та адміністрування», спеціальність: 073 «Менеджмент». URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/073-Menedzhment.bakal.06.04.22.pdf (дата звернення 21.03.2025).
Мантур-Чубата О.С., Дубілей Ю.А., Міхалець А.В. Особливості наукового дослідження у сучасному світі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 21. С. 9–11.
Солошич І.О. Дидактичні засади формування науково-дослідницької компетентності студентів екологічних спеціальностей: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.09. Кременчук, 2020. 421 с.
Бартош О.П. Інтеграція дослідницької складової до процесу навчання майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2023. Вип. 1(52). С. 19–23.
Clark T., Hordosy R. Undergraduate experiences of the research/teaching nexus across the whole student lifecycle. Teaching in Higher Education. 2019. №24 (3). pp. 412−427.
Paul J.-R., Tansy J. A phenomenographic study of research informed teaching through the eyes of Masters’ students. Studies in Higher Education. 2020. № 45 (4). pp. 847−861.
Perron B.E., Victor B.G., Hiltz B.S., Ryan J. Teaching Note − Data Science in the MSW Curriculum: Innovating Training in Statistics and Research Methods. Journal of Social Work Education. 2020. № 58 (1). pp. 193−198.
Чернявська І.М., Деншакова М.Ю. Ефективність процесу прийняття рішень в управлінні економічним потенціалом організації. Науковий погляд: економіка та управління. 2025. №1 (89). С. 117–123.
Іваненко В.І., Черноусова Ж.Т. Прийняття управлінських рішень в економіці та маркетингу: навч. посіб. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 62 с.
Овдій О.В., Меляницька М.А. Інформаційна підтримка процесу прийняття управлінських рішень. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 43. С. 234–238.
Навчально-методичний комплекс з дисципліни «Основи наукових досліджень» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності «Менеджмент». URL: https://www.dstu.dp.ua/Portal/WWW/docz.php?id_pred=10128&id_spez=33&bsm=0&id_fac=7&kurs=1 (дата звернення 30.05.2025).
Higher education standard. First (bachelor's) level of higher education. Bachelor's degree. Field of knowledge: 07 «Management and Administration», specialty: 073 «Management». Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/073-Menedzhment.bakal.06.04.22.pdf (accessed 21 March 2025).
Mantur-Chubata O.S., Dubilei Yu.A., Mikhalets A.V. (2018) Osoblyvosti naukovoho doslidzhennia u suchasnomu sviti [Peculiarities of scientific research in the modern world]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: International Economic Relations and World Economy. vol. 21. рр. 9–11.
Soloshych I.O. (2020) Dydaktychni zasady formuvannja naukovo-doslidnycjkoji kompetentnosti studentiv ekologhichnykh specialjnostej [Didactic principles of formation of research competence of students of ecological specialties] (doctor Thesis), Kremenchuk: V.G. Korolenko Poltava National Pedagogical University.
Bartosh O.P. (2023) Integhracija doslidnycjkoji skladovoji do procesu navchannja majbutnikh fakhivciv u zakladakh vyshhoji osvity [Integration of research informed component in the training process of future specialists in higher education establishments]. Scientific bulletin of uzhhorod university. Series: pedagogy. social work. vol. 1 (52). рр. 19–23.
Clark T., Hordosy R. (2019). Undergraduate experiences of the research/teaching nexus across the whole student lifecycle. Teaching in Higher Education. vol. 24 (3). pp. 412−427.
Paul J.-R., Tansy J. (2020). A phenomenographic study of research informed teaching through the eyes of Masters’ students. Studies in Higher Education. vol. 45 (4). pp.847−861.
Perron B.E., Victor B.G., Hiltz B.S., Ryan J. (2020). Teaching Note − Data Science in the MSW Curriculum: Innovating Training in Statistics and Research Methods. Journal of Social Work Education. vol. 58 (1), pp. 193−198.
Cherniavska I.M., Denshakova M. Yu. (2025) Efektyvnistj procesu pryjnjattja rishenj v upravlinni ekonomichnym potencialom orghanizaciji [The efficiency of the decision-making process in managing the economic potential of an organization]. Scientific View: Economics and Management. Vol. 1 (89). pp. 117–123.
Ivanenko V.I., Chernousova Zh.T. (2020) Pryjnjattja upravlinsjkykh rishenj v ekonomici ta marketynghu [Making managerial decisions in economics and marketing]. Kyiv: Igor SikorskyKyiv Politechnic Institute (in Ukrainian)
Ovdiy E.V., Melyanitska M.A. (2020) Informacijna pidtrymka procesu pryjnjattja upravlinsjkykh rishenj [Information support for the management decision-making process]. Market Infrastructure. Vol. 43. pp. 9–11.
Educational and methodological complex in the discipline «Fundamentals of Scientific Research» for higher education students of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty «Management». Available at: https://www.dstu.dp.ua/Portal/WWW/docz.php?id_pred=10128&id_spez=33&bsm=0&id_fac=7&kurs=1 (accessed 30 May 2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).