ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ТРЕНДИ В ОСВІТІ ТА ЇХ ВПЛИВ НА СТРАТЕГІЧНИЙ РОЗВИТОК ЗВО УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31319/2709-2879.2025iss1(10).332501pp116-126

Ключові слова:

освіта, трансформаційні зміни, тренди, тенденції, виклики, можливості, заклади вищої освіти

Анотація

У статті досліджено основні напрями трансформацій у міжнародному освітньому просторі та їхній вплив на систему вищої освіти України. На основі аналізу глобальних мегатрендів, таких як цифровізація, інтернаціоналізація, штучний інтелект, зміна парадигми навчання, автономія ЗВО, соціальна відповідальність та партнерство з ринком праці, автори визначають ключові виклики й можливості для стратегічного розвитку українських закладів вищої освіти. Здійснено систематизацію міжнародних освітніх тенденцій і охарактеризовано їхній вплив на адаптаційні процеси, освітню політику та управлінські моделі ЗВО. Розглянуто роль освіти як інструменту реагування на глобальні виклики, зокрема безпекові, економічні та соціальні кризи. Підкреслюється необхідність перегляду стратегій розвитку ЗВО з урахуванням швидких змін і глобальної конкуренції, а також важливість автономії, інклюзивності та цифрової трансформації для досягнення сталого зростання й конкурентоспроможності.

Посилання

Борисова О. Новітні світові тенденції розвитку вищої освіти. Granite of Science: scientific and popular journal. URL : https://un-sci.com/uk/2024/06/16/novitni-svitovi-tendencziyi-rozvytku-vyshhoyi-osvity/ (дата звернення: 30.04.2025).

Фініков Т. В. Сучасна вища освіта: світові тенденції і Україна. К.: Таксон, 2002. 176 с.

Пеліова Я., Несторенко Т., Самойленко О., Матвійчук-Юдіна О. Світові тенденції розвитку освітніх систем. Наукові записки БДПУ Серія: Педагогічні науки. Вип. 3. 2022. 419 с. С. 60-69. DOI 10.31494/2412-9208-2022-1-3. URL : https://pedagogy.bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/7-1.pdf (дата звернення: 30.04.2025).

Круглов В.В., Терещенко Д.А. Інтеграція системи вищої освіти України в Європейський освітній простір. Публічне управління та митне адміністрування. Спецвипуск. 2022. № 11. С. 70–76.

Глушко О.З. Європейський вектор освітніх реформ в Україні. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С.5-11. URL : https://surl.lu/mntwbn (дата звернення: 30.04.2025).

Лаптєв М. С. Вплив трансформаційних змін у міжнародному освітньому просторі на діяльність закладів вищої освіти України. Ефективна економіка. 2019. № 6. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.158

UNESCO. Reimagining our futures together: A new social contract for education. Report from the international commission on the futures of education. Paris: UNESCO. 2021. 188 р. https://doi.org/10.54675/ASRB4722

Knight J. Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education. 2004. 8(1). Р. 5–31.

Altbach P. G., Reisberg L., Rumbley L. E. Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. Boston College Center for International Higher Education. 2009. 278 р.

Barr R. B., Tagg J. From teaching to learning–A new paradigm for undergraduate education. Change: The Magazine of Higher Learning. 1995. 27(6) Р. 12–26.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. URL : https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki (дата звернення: 30.04.2025).

Trends Shaping Education 2025. URL: https://doi.org/10.1787/ee6587fd-en (дата звернення: 30.04.2025).

Higher Education Trends for 2025: How will the technology landscape change next year? Dec 12, 2024. URL : https://info.acreditta.com/en/blog/Education/Trends-in-higher-education-for-2025/ (дата звернення: 30.04.2025).

SWOT-аналіз національної системи вищої освіти. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/SWOT.stsenariyi-23.02.22.pdf (дата звернення: 30.04.2025).

Закон України "Про освіту": Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII [Електронний ресурс]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 30.04.2025).

Borysova O. (2024). Novitni svitovi tendentsii rozvytku vyshchoi osvity [New global trends in higher education development]. Granite of Science: Scientific and Popular Journal. Available at: https://un-sci.com/uk/2024/06/16/novitni-svitovi-tendencziyi-rozvytku-vyshhoyi-osvity/ (accessed 30 April 2025).

Finykov T. V. (2002). Suchasna vyshcha osvita: svitovi tendentsii i Ukraina [Modern higher education: Global trends and Ukraine]. Kyiv: Takson.

Peliova Ya., Nestorenko T., Samoylenko O., Matviychuk-Yudina, O. (2022). Svitovi tendentsii rozvytku osvitnikh system. Naukovi zapysky BDPU. Seriya: Pedahohichni nauky, no 3, pp. 60–69. Available at: https://pedagogy.bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/7-1.pdf (accessed 30 April 2025).

Kruhlov V. V., Tereshchenko D. A. (2022). Integriatsiia systemy vyshchoi osvity Ukrainy v Yevropeiskyi osvitnii prostir. Publichne upravlinnia ta mytne administruvannia. Spetsvypusk, no 11, pp.70–76.

Hlushko O. Z. (2017). Yevropeiskyi vektor osvitnikh reform v Ukraini [European vector of educational reforms in Ukraine]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, no 4, pp. 5–11. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710003/ (accessed 30 April 2025).

Laptiev M. S. (2019). Vplyv transformatsiinykh zmin u mizhnarodnomu osvitnʹomu prostori na diialʹnistʹ ZVO Ukrainy [Impact of transformational changes in international educational space on activities of Ukrainian HEIs]. Efektyvna ekonomika, 6. Available at: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.6.158 (accessed 30 April 2025).

UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: UNESCO. Available at: https://doi.org/10.54675/ASRB4722 (accessed 30 April 2025).

Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, no 8(1), pp. 5–31. Available at: https://doi.org/10.1177/1028315303260832 (accessed 30 April 2025).

Altbach P. G., Reisberg L., Rumbley L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. Boston: Center for International Higher Education.

Barr R. B., & Tagg J. (1995). From teaching to learning–A new paradigm for undergraduate education. Change: The Magazine of Higher Learning, no 27 (6), pp. 12–26.

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2022). Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032]. Available at: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki (accessed 30 April 2025).

OECD. (2025). Trends shaping education 2025. https://doi.org/10.1787/ee6587fd-en

Acreditta. (2024, December 12). Higher education trends for 2025: How will the technology landscape change next year? Available at: https://info.acreditta.com/en/blog/Education/Trends-in-higher-education-for-2025/ (accessed 30 April 2025).

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2022). SWOT-analiz natsionalnoi systemy vyshchoi osvity [SWOT-analysis of the national health care system]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/SWOT.stsenariyi-23.02.22.pdf (accessed 30 April 2025).

Verkhovna Rada of Ukraine. (2017). Zakon Ukrainy «Pro osvitu» No. 2145-VIII vid 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed 30 April 2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ