ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31319/2709-2879.2024iss2(9).319076pp95-103Ключові слова:
конкурентні переваги, інновації, динамічні здібності, стратегія, ресурсний підхід, людський капітал, технологічний розвитокАнотація
У статті досліджено теоретичні аспекти формування конкурентних переваг підприємства. Проаналізовано основні підходи до визначення конкурентних переваг, серед яких важливе місце займає ресурсна теорія, яка орієнтована на ефективне використання матеріальних і нематеріальних активів підприємства. Розглянуто теорію конкурентних стратегій, яка фокусується на розробці й реалізації стратегій диференціації та лідерства у витратах. Обґрунтовано значущість стійкості підприємства до зовнішніх впливів, таких як економічні кризи, зміни в законодавстві чи коливання попиту, що є необхідною умовою для довгострокового збереження конкурентних позицій на ринку. У результаті дослідження зроблено висновок про те, що для досягнення довгострокових конкурентних переваг підприємства повинні активно використовувати інновації, розвивати динамічні здібності та ефективно управляти своїми ресурсами.
Посилання
Антонюк Л.Л., Анапріюк К.А. Стратегічні пріоритети та ключові напрями конкурентного розвитку України в умовах глобальних економічних викликів. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. № 8. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-8-02-0 (дата звернення: 19.10.2024)
Ареф’єва О., Пілецька С., Лістрова М. Формування конкурентної стратегії підприємства в системі антикризового управління. Економіка та суспільство. 2022. № 43. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-35 (дата звернення: 19.10.2024)
Бреус С.В., Бойко Д.А. Сутність та методи оцінювання конкурентних переваг підприємства у контексті управління ними. Інфраструктура ринку. 2019. Випуск 36. С. 93–97.
Вараксіна О.В. Управління конкурентоспроможністю як світогляд менеджменту підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2023. Вип. 79. С. 70-74.
Величко Є.І. Сучасні підходи до розуміння сутності поняття «конкурентоспроможність підприємства». Вісник ХНАУ. Серія: Економічні науки. 2015. № 2. С. 221–227.
Волошин А.В. Характеристика конкурентоспроможності та визначення її сутності. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2023. № 4 (68). С. 83-88.
Гринько Т., Гвініашвілі Т., Котловська Н. Управління конкурентоспроможністю підприємств оптової торгівлі. Економічний простір. 2023. № 185. С. 49-53.
Дудар В.Т. Конкурентні переваги властивостей органічної агропродовольчої продукції з позицій маркетингу. Наук. журнал «Вісник ТНЕУ». Випуск 1. Тернопіль, Економічна думка. 2019. С. 131-140.
Легімонова С.В. Концептуальні засади стратегічного управління конкурентними перевагами підприємств. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 18. С. 250-255URL: http://global-national.in.ua/archive/18-2017/48.pdf (дата звернення: 19.10.2024)
Лопатинський Ю.М. Концепція сталого розвитку як фактор конкурентоспроможності національної економіки. Науковий вісник Чернівецького університету. 2016. Вип. 777–778 (Економіка). С. 35–40.
Малік М.Й., Нужна О.А. Конкурентоспроможність аграрних підприємств: методологія і механізми : монографія. Київ : ННЦ «ІАЕ», 2017. 207 с.
Мартинюк М.А., Новаківська А.Г. Формування конкурентоспроможності підприємства. Економіка підприємництва: організаційні, управлінські та фінансові пріоритети розвитку: колективна монографія; за ред. Н. В. Валінкевич. Житомир: Поліський національний університет, 2023. С. 144–164.
Мельничук Л.С., Хізніченко О.О. Шляхи підвищення конкурентоспроможності українських підприємств. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Економіка. 2016. Т. 275. Вип. 263. С. 102–105.
Меліхов А.А. Стратегічна спрямованість конкурентного розвитку підприємства. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2013. Вип. 2(1). С. 231-237. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/72006417.pdf (дата звернення: 19.10.2024)
Прокопишин О.С. Забезпечення конкурентоспроможності продукції вітчизняних підприємств птахівництва. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2019. Вип. 1. С. 26–30.
Савченко М.В., Іванов В.М. Конкурентний аналіз як інструментарій формування стратегії виходу вітчизняних підприємств на світовий ринок. Економiка i органiзацiя управлiння. 2022. № 1 (45). С. 47-58.
Antoniuk L.L., Anapriiuk K.A. (2023) Stratehichni priorytety ta kliuchovi napriamy konkurentnoho rozvytku Ukrainy v umovakh hlobalnykh ekonomichnykh vyklykiv [Strategic priorities and key directions of competitive development of Ukraine in the conditions of global economic challenges]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, no. 8. Available at: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-8-02-0 (аccessed 19 October 2024).
Arefieva O., Piletska S., Listrova M. (2022) Formuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva v systemi antykryzovoho upravlinnia [Formation of the competitive strategy of the enterprise in the anti-crisis management system]. Ekonomika ta suspilstvo, no.43. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-35 (аccessed 19 October 2024).
Breus S.V., Boiko D.A. (2019) Sutnist ta metody otsiniuvannia konkurentnykh perevah pidpryiemstva u konteksti upravlinnia nymy [The essence and methods of evaluating the company's competitive advantages in the context of their management]. Infrastruktura rynku, issue 36, pp. 93–97.
Varaksina O.V. (2023) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu yak svitohliad menedzhmentu pidpryiemstva [Competitiveness management as a worldview of enterprise management]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, issue 79, pp. 70-74.
Velychko Ye.I. (2015) Suchasni pidkhody do rozuminnia sutnosti poniattia «konkurentospromozhnist pidpryiemstva» [Modern approaches to understanding the essence of the concept of "enterprise competitiveness"]. Visnyk KhNAU. Seriia: Ekonomichni nauky, no. 2, pp. 221–227.
Voloshyn A.V. (2023) Kharakterystyka konkurentospromozhnosti ta vyznachennia yii sutnosti [Characteristics of competitiveness and definition of its essence]. Ekonomika: realii chasu. Naukovyi zhurnal, no. 4 (68), pp. 83-88.
Hrynko T., Hviniashvili T., Kotlovska N. Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv optovoi torhivli [Management of the competitiveness of wholesale trade enterprises]. Ekonomichnyi prostir, no. 85, pp. 49-53.
Dudar V.T. (2019) Konkurentni perevahy vlastyvostei orhanichnoi ahroprodovolchoi produktsii z pozytsii marketynhu [Competitive advantages of the properties of organic agro-food products from the point of view of marketing]. Nauk. zhurnal «Visnyk TNEU», vol. 1, pp 131-140.
Lehimonova S.V. (2017) Kontseptualni zasady stratehichnoho upravlinnia konkurentnymy perevahamy pidpryiemstv [Conceptual principles of strategic management of competitive advantages of enterprises]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, vol. 18, pp. 250-255. Available at: http://global-national.in.ua/archive/18-2017/48.pdf (аccessed 19 October 2024).
Lopatynskyi Yu.M. (2016) Kontseptsiia staloho rozvytku yak faktor konkurentospromozhnosti natsionalnoi ekonomiky [The concept of sustainable development as a factor of competitiveness of the national economy]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, vol. 777–778, pp. 35–40.
Malik M.Y., Nuzhna O.A. (2017) Konkurentospromozhnist ahrarnykh pidpryiemstv: metodolohiia i mekhanizmy [Competitiveness of agricultural enterprises: methodology and mechanisms]. Kyiv : NNTs «IAE». (in Ukrainian)
Martyniuk M.A., Novakivska A.H. (2023) Formuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Formation of enterprise competitiveness]. Ekonomika pidpryiemnytstva: orhanizatsiini, upravlinski ta finansovi priorytety rozvytku. Zhytomyr: Poliskyi natsionalnyi universytet, pp. 144–164.
Melnychuk L.S., Khiznichenko O.O. (2016) Shliakhy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ukrainskykh pidpryiemstv [Ways to increase the competitiveness of Ukrainian enterprises]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia». Seriia: Ekonomika, vol. 16, issue 263, pp. 102–105.
Melikhov A.A. (2013) Stratehichna spriamovanist konkurentnoho rozvytku pidpryiemstva [Strategic direction of competitive development of the enterprise]. Theoretical and practical aspects of economics and intellectual property, issue 2(1), pp. 231-237. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/72006417.pdf (аccessed 19 October 2024).
Prokopyshyn OS. (2019) Zabezpechennia konkurentospromozhnosti produktsii vitchyznianykh pidpryiemstv ptakhivnytstva [Ensuring the competitiveness of products of domestic poultry enterprises]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment, issue 1, pp. 26–30.
Savchenko M.V., Ivanov V.M. (2022) Konkurentnyi analiz yak instrumentarii formuvannia stratehii vykhodu vitchyznianykh pidpryiemstv na svitovyi rynok [Competitive analysis as a tool for forming the strategy of domestic enterprises entering the world market]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, no.1 (45), pp. 47-58.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).