КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ТА ПРАКТИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ РЕАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31319/2709-2879.2024iss2(9).318854pp58-65Ключові слова:
конкурентні переваги, інновації, динамічні здібності, стратегія, ресурсний підхід, людський капітал, технологічний розвитокАнотація
У статті досліджено теоретичні аспекти формування конкурентних переваг підприємства, сучасні концепції та практичні підходи до їх реалізації. Визначено ключову роль конкурентних переваг для стійкості підприємства в умовах глобальної конкуренції, технологічного розвитку та нестабільності зовнішнього середовища. Охарактеризовано теорію конкурентних стратегій, що базується на диференціації, лідерстві у витратах й фокусуванні на певних сегментах ринку та концепцію динамічних здібностей, яка пояснює здатність підприємства швидко адаптуватися до змін зовнішнього середовища. Висвітлено значення інновацій, цифрових технологій, автоматизації процесів і роботизації як важливих елементів конкурентоспроможності, що сприяють створенню довгострокових конкурентних переваг і підвищенню продуктивності.
Посилання
Антонюк Л.Л., Анапріюк К.А. Стратегічні пріоритети конкурентного розвитку України в умовах глобальних економічних викликів. Економіка та держава. 2023. № 1. С. 15-20.
Ансофф І. Стратегічне управління. К.: Основи, 2002. 519 с.
Драган О.І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти. Монографія. К.: ДАКККіМ, 2006. 160 с.
Гриньова В.М., Гайдай Т.В. Конкурентоспроможність та інноваційний розвиток підприємств: теоретичні та практичні аспекти. К.: Вид-во КНЕУ, 2018. 212 с.
Волошин А.В. Характеристика конкурентоспроможності та визначення її сутності. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2023. № 4 (68). С. 83-88.
Писаревський М., Тищенко О.М., Поколодна М.М., Петрова Н.Б. Стратегічний менеджмент: підручник. Х.: ХНАМГ, 2009. 287 с.
SWOT-аналіз. Інструменти стратегічного управління. Управління підприємством. 2019.
№ 2(12). С. 44-50.
Портер М. Конкурентна стратегія: методика аналізу галузей і конкурентів К.: Видавничий дім «КМ Академія», 2005. 390 с.
Мануйлович Ю.М. Дослідження сутності та трактування поняття конкурентоспроможності підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 4. С. 274-282.
Кравченко Р.О. Економічні методи та моделі оцінки конкурентоспроможності підприємств. Економіка розвитку. 2022. № 1. С. 95–102.
Кузьмін О.Є., Гриньова В.В. Стратегічний менеджмент. Харків: Видавництво ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2016. 384 с.
Чорна Н.М. Конкурентоспроможність підприємства: підходи до визначення та оцінки. Науковий вісник НЛТУ України. 2019. Т. 29. № 3. С. 145–150.
Євдокимов Ф.І. Конкурентоспроможність підприємств: фактори впливу та механізми підвищення. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2021. № 2. С. 25–33.
Antonіuk L.L., Anapriuk K.A.(2023) Stratehichni priorytety konkurentnoho rozvytku Ukrainy v umovakh hlobalnykh ekonomichnykh vyklyki [Strategic Priorities for the Competitive Development of Ukraine in the Context of Global Economic Challenges]. Economy and State, no. 1, pp. 15-20.
Ansoff, I. (2002) Stratehichne upravlinnia [Strategic Management]. K.: Osnovy. (in Ukrainian)
Dragan, O.I. (2006) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: teoretychni aspekty [Management of Enterprise Competitiveness: Theoretical Aspects]. K.: DAKKKiM. (in Ukrainian)
Grinova, V. M., Gaidai, T. V. (2018) Konkurentospromozhnist ta innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: teoretychni ta praktychni aspekty [Competitiveness and Innovative Development of Enterprises: Theoretical and Practical Aspects]. K.: Publishing House of KNEU. (in Ukrainian)
Voloshyn, A. V. (2023) Kharakterystyka konkurentospromozhnosti ta vyznachennia yii sutnosti [Characteristics of Competitiveness and Defining Its Essence]. Economics: Realities of Time, no. 4 (68), pp. 83-88.
Pysarevskyi I.M., Tishchenko O.M., Pokolodna M.M., Petrova N.B. (2009) Stratehichnyi menedzhment [Strategic Management]. Kh.: KhNAME. (in Ukrainian)
SWOT Analysis. (2019). Instrumenty stratehichnoho upravlinnia [Strategic Management Tools]. Enterprise Management, no. 2(12), pp. 44-50.
Porter M. (2005) Konkurentna stratehiia: metodyka analizu haluzei i konkurentiv [Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors]. K.: KM Academy Publishing House. (in Ukrainian)
Manuilovych Yu. M. (2013) Doslidzhennia sutnosti ta traktuvannia poniattia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Research of the Essence and Interpretation of the Concept of Enterprise Competitiveness]. Marketing and Management of Innovations, no. 4, pp. 274-282.
Kravchenko R. O. (2022) Ekonomichni metody ta modeli otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Economic Methods and Models for Assessing Enterprise Competitiveness]. Economic Development, no.1, pp. 95–102.
Kuzmin, O. Ye. (2016) Stratehichnyi menedzhment [Strategic Management]. Kharkiv: Publishing House of Karazin KhNU. (in Ukrainian)
Chorna, N. M. (2019) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: pidkhody do vyznachennia ta otsinky [Competitiveness of the Enterprise: Approaches to Definition and Assessment]. Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine, vol. 29, no. 3, pp. 145–150.
Yevdokimov, F. I. (2021) Konkurentospromozhnist pidpryiemstv: faktory vplyvu ta mekhanizmy pidvyshchennia [Competitiveness of Enterprises: Factors of Influence and Mechanisms for Improvement]. Bulletin of Transport and Industry Economics, no. 2, pp. 25–33.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).